5 zasad ergonomicznej pracy, dzięki którym pożegnasz się z bólem pleców Email
Wpisany przez Administrator napisz do autora    sobota, 09 kwietnia 2022 10:22

 

Praca biurowa chociaż z pozoru wydaje się być mniej obciążająca niż praca fizyczna, również może być bezlitosna dla kręgosłupa. Przeciążeniu może ulegać w zasadzie każdy z jego odcinków. Źle ustawiony monitor wpłynie na wystąpienie dolegliwości w odcinku szyjnym, za wysokie biurko na ból w odcinku piersiowym, a nieergonomiczna pozycja w trakcie siedzenia może wpłynąć nawet na pojawienie się rwy kulszowej. Poznaj pięć najważniejszych zasad ergonomicznej pracy, bez bólu kręgosłupa.

1. Stosuj regularne przerwy w pracy 
W zasadzie nawet najlepiej dobrane stanowisko pracy nie będzie dla nas zdrowe, gdy będziemy bez przerwy przez osiem godzin siedzieć w jednym miejscu i jednej pozycji. Po każdej godzinie siedzenia powinno się przez 5 minut wykonywać ćwiczenia relaksacyjne i rozciągające. Pomogą one zapobiec dolegliwościom bólowym pleców, a jeśli już wystąpią umożliwią ich zmniejszanie. Jeśli takie działania będą niewystarczające na stronie Wapteka.pl znajdziesz produkty, które możesz zastosować w doraźnej redukcji bólu, takie jak tabletki przeciwbólowe czy maści przeciwzapalne.

2. Siedź na dobrym fotelu
Pewnie wiesz, że używanie byle jakiego krzesła czy praca z kanapy nie będzie dobrym rozwiązaniem, a do prawidłowego siedzenia potrzebny jest odpowiedni sprzęt. Ergonomiczny fotel powinien zapewniać możliwość takiego ustawienia  wysokości by po oparciu stóp o podłogę, kolana były zgięte do kąta 90 stopni. Głębokość krzesła powinna zapewniać oparcie dla pleców na całej długości, w tym dla pośladków. Jeśli fotel posiada zagłówek, jego środek powinien znajdować się dokładnie po środku głowy. Dobre krzesło powinno posiadać regulowane podparcie dla odcinka lędźwiowego. Alternatywą dla tradycyjnych foteli obrotowych są fotele ze stelażem do piłek gimnastycznych. Tego rodzaju rozwiązanie zapewni stałą zmianę pozycji w trakcie siedzenia a co za tym idzie unikanie przeciążania pojedynczych partii mięśniowych.

3. Wybierz odpowiednie biurko
Ergonomiczne biurko to biurko z regulacją wysokości. W trakcie siedzenia łokcie powinny się znajdować na wysokości blatu, bez konieczności unoszenia barków. Dla zapewnienia komfortu pracy, konieczne jest również zastosowanie biurka o odpowiedniej szerokości, jeśli będzie zbyt wąskie przedramiona nie będą miały prawidłowego podparcia, a zbyt szerokie będzie wymuszało konieczność znacznej zmiany pozycji, aby sięgnąć do przedmiotów które się na nim znajdują.

4. Dobrze dobierz monitor 
Monitor powinien posiadać regulację w kilku parametrach to jest kąt pochylenia, wysokość, kąt obrotu czy możliwość obracania w pionie. Warto postawić na monitory z technologią ochrony oczu, znaczne wytężanie wzroku w trakcie pracy będzie przeciążać odcinek szyjny i piersiowy kręgosłupa.

5. Zadbaj o prawidłowe ustawienie sprzętu na biurku
Po pierwsze, zwróć uwagę na ustawienie monitora na wysokości swojego wzroku, tak by kąt obserwacji ekranu zawierał się w zakresie od 20 do 50 stopni. Po drugie, ustaw monitor na biurku w ten sposób, by znajdował się on maksymalnie na wprost Twojej głowy. Unikaj ustawienia monitora po boku, powodującego konieczność stałego skręcenia się w jednym kierunku, jeśli to nie możliwe staraj się regularnie przestawiać monitor z prawej na lewą stronę i odwrotnie. Używając klawiatury, umieść ją około 10 cm od przedniej krawędzi biurka. Myszkę ustaw na tyle głęboko, by w trakcie jej użytkowania twoje przedramię miało stałe podparcie.


Podsumowując, ergonomia to ustawienie takiego stanowiska, które będzie chroniło przed przeciążeniami oraz zapewniało wygodę użytkowania, a dodatkowo takie ułożenie zadań by możliwe były stosowanie regularnych przerw. Pozwoli to na zachowanie zdrowia pleców nawet przez wiele lat pracy przy komputerze.

 
 

FACEBOOK

DREWNO opałowe,

pocięte, połupane,

300 zł/ m3.

Tel. 534-933-167 


 

Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA