BIZNES W INTERNECIE. Firmy działające na rynkach lokalnych, obsługujące jedno miasto czy też kilka okolicznych, często zdają sobie sprawę z potencjału marketingu internetowego, ale nie wiedzą, że mogą go z sukcesem wykorzystać do poszerzania grona klientów. To prawda, że reklama internetowa kojarzy się często z dużymi budżetami i dużymi firmami, których obszarem działania jest cały kraj. Jednak jest to skojarzenie nie do końca prawdziwe. Tak naprawdę nie ma znaczenia ani branża, ani obszar działania – marketing w internecie jest dla każdego, również dla małych firm, które, siłą rzeczy, nie dysponują nieograniczonymi budżetami. Jak można go wykorzystać z sukcesem?
Po pierwsze – reklama w internecie
Kampanie reklamowe w internecie, czyli tzw. PPC (Pay Per Click) są bardzo popularnym sposobem na dotarcie do klientów. Widział je chyba każdy (o ile nie korzysta z systemów blokujących wyświetlanie się reklam). Gdy wpiszemy jakąś frazę, czyli np. poszukiwany produkt, usługę czy nawet informację, to u góry strony, w specjalnych blokach, wyświetlają się reklamy tekstowe czy też obrazkowe. Właśnie ten sposób można z powodzeniem wykorzystać, by dotrzeć do klientów nawet z obszaru jednego miasta. Wcale przy tym nie ponosząc dużych kosztów. Dzieje się tak, ponieważ systemy reklamowe, jak np. Google Ads czy Facebook Ads, pozwalają na wprowadzenie w kampaniach marketingowych geolokalizacji. Innymi słowy, klienci, do których dociera reklama, muszą znajdować się w określonej lokalizacji, czyli np. w mieście, w którym działa firma albo w określonej od niego odległości. Przykładowo obsługująca kampanie reklamowe agencja marketingowa Katowice może ustawić jako taki obszar zainteresowania. Raczej nie skorzysta z tego sklep internetowy z tego miasta, który z założenia chce obsługiwać klientów z całego kraju. Jednakże w przypadku działalności usługowej, prowadzonej właśnie czy to w Katowicach, czy całej aglomeracji, takie targetowanie (dopasowanie odbiorcy) będzie już jak najbardziej uzasadnione. Analogicznie może być w przypadku firm handlowych czy produkcyjnych, którym zależy na odbiorcach z określonej okolicy. Kampanie reklamowe, kierowane na określoną lokalizację, mają ten plus, że trafiają do wyselekcjonowanych odbiorców, którzy z dużym prawdopodobieństwem mogą być zainteresowani przedmiotem reklamy. Do tego dochodzi aspekt kosztowy – stawki za kliknięcie reklamy ustalane są na drodze licytacji, a na rynku lokalnym konkurencja może być dużo niższa, niż gdybyśmy kierowali reklamę na cały kraj. Dodatkowo obszar działania można podzielić na segmenty pod względem lokalizacji i w zależności od lokalnej konkurencji ustawiać odpowiednio dobrane stawki za kliknięcie. Zaletą lokalnych kampanii PPC, oferowanych przez Agencję Marketingową webrange.pl, jest też tempo uruchomienia i reagowania na zmiany. Konfiguracja i pierwsze reklamy mogą ukazywać się dosłownie kilka dni po podpisaniu umowy, na działania konkurencji można zaś reagować na bieżąco, korygując strategię czy też budżet. Nieco inaczej ma się sprawa z innym, popularnym sposobem na reklamę internetową, czyli pozycjonowaniem.
Pozycjonowanie – inwestycja w przyszłość
O ile kampanie PPC można uruchomić w kilka dni i już odczuć ich efekt, o tyle pozycjonowanie jest długoterminową inwestycją. Agencja świadcząca lokalne pozycjonowanie stron w Katowicach dąży do tego, by dana witryna pokazywała się w czołówce wyników wyszukiwania osobom, które wpisują w wyszukiwarkę zarówno produkt/usługę, jak i nazwę miasta czy regionu. Tacy użytkownicy mają już skonkretyzowane zainteresowania, wiedzą, czego chcą i w jakiej lokalizacji. Pozostaje tylko dotrzeć do nich z informacją o naszej firmie. Dzięki pozycjonowaniu strona firmowa może wyświetlić się na pierwszej stronie wyników, a to już z dużym prawdopodobieństwem przełoży się na kliknięcie linku i przejście na stronę.
Działania podejmowane w ramach pozycjonowania przynoszą efekt w długim czasie, chociaż dla firm skupiających się na lokalnych rynkach efektów można oczekiwać już po kilku miesiącach. Może wydawać się to długo, jednak należy pamiętać, jaki potencjał ma obecność w tzw. topce wyszukiwań. Prestiż, znajomość marki, pozycja lidera i szansa na pozyskanie dużego grona klientów, zainteresowanych współpracą, zakupem produktów, zamówieniem usług. Specjaliści od marketingu internetowego powiedzą też, że najlepszy efekt przyniesie synergia tych dwóch metod i pozyskiwanie klientów przez zróżnicowane kanały.
|